Om 07:30 uur opgestaan koffie en brood klaar gemaakt. Vandaag varen wij van Gullholmen naar Mastrand een afstand van 24,30 Nm. De route die Marco gepland heeft ging tussen rotsen en nauwe doorgangen heen en langs leuke plaatsjes.
Het is een tocht geworden op de motor de wind ZW 6-7 Bf. kwam voor ons in de meeste rakken nagenoeg recht van voren. Omdat de route binnendoor gepland was en niet langs de kust, viel het met de golven wel mee.
Uit de haven van Gullholmen zijn wij stuurboord uit gegaan richting Lighthouse Tvestjarten, daarna naar Lighthouse Stromh.Rear over de Pilgrimen naar Lighthouse Raon.Common Front & Rear.
Daarna tussen de eilanden Assh en Stensk door langs het eiland Bjornisk voor het Lighthouse Jarnskar Bakboord uit, de lichten van Lighthouse Front en Rear nabij Koljebergskil in één gevaren. Daarna richting de eilanden Salto, Lyngnh, Danholmen over het Krakesund tussen de eilanden Brato en Bockh door daarna stuurboord uit het Skepph op richting Mollosund.
In het plaatsje Mollosund hebben wij diesel getankt voor de terugtocht naar Nederland. Nadat de dieseltank weer vol getankt was, onze weg vervolgd langs het eiland Bjorken en over de Fjordbaden een nauwe doorvaart door tussen de eilanden Skaboholmen en Krossholmen.
Over de Stenen tussen Kyrkesund en Sumpen door naar het Beacon Dynan over de Krossefjorden tussen de eilanden Toftosund en Tofto door over de Hamnefjorden richting Bockholmssund. Langs allerlei rotspartijen weer een nauwe doorgang tussen de eilanden Hjartero en Hjarterosund door naar het eiland Vrangsh.
Hierna over het Backerofjord richting Kladesholmen, door de nauwe doorvaart bakboord uit naar de vaargeul tussen Ronnang en Kalvesund daarna om de eilanden Astol en S Astol heen, stuurboord uit richting de rotspartijen Geteryggen, daarna de Engelsmannen op richting de vaargeul naar de jachthaven van Marstrand.
Deze route hebben wij onder zeer slechte weersomstandigheden afgelegd, wij hebben vandaag diverse zware regenbuien met een windkracht van 6 à 7 Bf. over ons heen gehad.
In de jachthaven konden wij recht tegen de wind in, aan een steiger afmeren nadat de voorlijnen op de kikkers belegd waren hebben wij aan beide zijden van ons schip een lijn vanaf de steiger naar het achterschip gebracht om zoveel mogelijk het zwaaien van ons schip tegen te gaan.
We lagen in de jachthaven niet helemaal beschut want de wind en onweersbuien gierde regelmatig met hoge snelheden langs onze boot. De haven van Mastrand was nu redelijk rustig met passanten, want de eerste keer dat wij hierlangs kwamen waren er net wedstrijden geweest en lagen er overal hele mooie wedstrijdschepen.
Maar wat wil je ook in het walhalla van de Zweedse zeilsport.