[fusion_widget_area name=”avada-custom-sidebar-vloot” title_size=”” title_color=”” background_color=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” /]

 

Mijn naam is Marco Erwin Högemann ik ben geboren op 27 juli 1971 te Amsterdam.

Botenbouwer Jack Holt ontwierp de Cadet in 1947. Het ontwerp bewijst zich begin 21ste eeuw nog steeds als een sterke en solide wedstrijdboot. De Cadet is volledig getuigd met een grootzeil, een fok en een spinnaker. De boot heeft een steekzwaard en een opklapbaar roer. Oorspronkelijk waren de boten van hout, maar tegenwoordig worden de meeste boten van polyester gemaakt.

De Cadet is zeewaardig en relatief betrouwbaar. De boot kan tot windkracht vijf het water op en is bestand tegen golfslag en ruw water.

In Nederland is de Cadet een opleidingsklasse voor jeugd die in een tweemansboot het wedstrijdzeilen wil leren. Het is een aanloopklasse voor de grotere tweemansboten, zoals de 420, 470, de FJ en FD.

Maar al heel snel ben ik overgestapt naar een Winner Optimist met zeilnummer H 1065 waar ik in heel Nederland en België wedstrijden heb gevaren. Ik heb mijn Optimist Knokkertje genoemd.

 

De Optimist is een eenmans jeugdzeilboot. Optimisten hebben een spriettuig, een zeiloppervlakte van 3,5 m2 en zijn 2,30 m lang x 1,15 m breed. De boot is eenvoudig zelf te bouwen. Tegenwoordig zijn de meeste optimisten van polyester gemaakt, maar ze kunnen ook van hout zijn. De mast, giek, spriet en zwaard zijn meestal van aluminium gemaakt, maar ook deze kunnen van hout zijn.

De Optimistklasse is de grootste wedstrijdklasse, zowel nationaal als internationaal. Kinderen mogen wedstrijdzeilen in de Optimist tot en met het kalenderjaar waarin ze vijftien worden. Daarna stappen ze vaak over op een andere eenmans jeugdzeilboot zoals de Splash, de Europe of de Laser.

De Optimist is meer dan 50 jaar geleden in de Verenigde Staten voor het eerst gebouwd als goedkope zeepkist op het water voor een jeugdzeilvereniging die Optimist heette. Nu wordt de Optimist in een modernere stijl gebouwd, en niet meer van hout. In 1968 namen 14 landen deel aan de eerste wereldkampioenschappen in deze zeilklasse.

http://www.winneroptimist.dk/

 

Mijn volgende boot was een Winner Europe. De Europe is een eenpersoons zeilboot. Sinds 1998 is het een Olympische damesklasse. In 2008 werd de Europe vervangen door de Laser Radiaal als Olympische klasse.