Wij hadden gisterenavond besloten om vandaag met de pont naar Breskens te varen.
Heerlijk uitgeslapen en daarna het ontbijt klaargemaakt. In het begin van de middag de fietsjes in elkaar- en in het gangboord gezet. Rond 14:00 uur zijn wij door Vlissingen gaan fietsen richting de pont.
Eerst wat foto’s van de Michiel De Ruijterhaven gemaakt en in een zijkanaal kwamen wij de Ark van Noach tegen.
Wachten bij de pont hebben wij een broodje kroket gegeten en de boten van de havendienst en de douane lagen bij de pont fuik tegen een steiger. De bemanningen genoten zichtbaar van de heerlijke zon die op hun voordek scheen.
Aan de andere kant van de pont fuik lagen een paar schepen van het Loodswezen, een kleine toelichting over wat er allemaal in Vlissingen gebeurd.
Westerschelde
De Westerschelde heeft veel ondiepe plekken en sterke stromingen, het is daarom ook 1 van de moeilijkste rivier om te bevaren. De schepen op de Westerschelde moeten een loods aan boord nemen. Uitzonderingen zijn kleinere schepen die zeer frequent over de Westerschelde varen, de loodsen hebben een grondige opleiding gehad. De registerloods klimt op in bevoegdheid voor steeds grotere schepen.
Dit proces duurt tien jaar, dan is de loods bevoegd voor het beloodsen van schepen van alle lengtes. De loodsen komen zowel uit België als Nederland (de meeste loodsen zijn Belgisch). Schepen met bestemming van een Nederlandse haven worden geloodst door de Nederlandse registerloodsen. Indien het niet mogelijk is om buitengaats de loods aan boord te zetten, kunnen de schepen mits zij voldoen aan de gestelde wettelijke criteria, onder Loodsen op Afstand (LOA) naar Vlissingen rede komen.
De Loods
De loods die vervolgens op Vlissingen rede aan boord komt, brengt het schip naar haar bestemming. Vlissingen heeft een unieke bezienswaardigheid voor de bewoners uit Vlissingen en omstreken wat betreft de beloodsing van de schepen op de Westerschelde.
Jaarlijks worden vele 10 duizenden schepen beloodst door de bekende Pilots de Mercury of de Pieter de Koninck de Guido Gezelle etc.. de o zo bekende en vertrouwde loodsboten die in en uitvaren via de Koopmanshaven.
Per dag passeren gemiddeld 150 schepen, op weg naar of afkomstig van Antwerpen, Gent, Terneuzen en Vlissingen Oost.
De Loodsvaartuigen
Op zee zijn een tweetal kruisposten waar zich per kruispost een loodsvaartuig bevindt, de noordelijke loodskruispost ‘Steenbank’ (Nederlands) en de zuidelijke loodskruispost ‘Wanderlaar’ (Vlaams). Deze loodsvaartuigen bezitten ieder een aantal snelle (jetgedreven) jollen die speciaal zijn ontwikkeld om het te beloodsen schip zo weinig mogelijk vertraging te laten oplopen. Het aan boord brengen en het van boord halen van de loodsen naar en van loodsvaartuigen geschiedt door middel van een snelle tender.
Belgische Loodsen Sociëteit
De Belgische Loodsen Sociëteit is net om de hoek, op de boulevard het witte gebouw. Op het terras kan men de loodsboten in en uit zien varen ook kan men er eten en hotelkamers boeken. Daar direct naast (rechts) ziet u het gebouw van de Vlaamse overheid’ Het Nederlands Loodswezen, een wit pand met rode ‘zuilen’, is gevestigd links van de Belgische Loodsensociëteit, gezien vanaf de boulevard.
Het Loodswezen richt zich op het loodsen van zeeschepen en stelt zich daarnaast ten doel samen met anderen het nautisch verkeersmanagement te voeren op kustwateren en scheepvaartwegen. Het doel daarbij is het waarborgen van de veiligheid, het beschermen van het milieu en het mogelijk maken van een vlotte afwikkeling van scheepvaartverkeer van en naar de havens.
Het Nederlandse Loodswezen regio Scheldemonden is 24 uur per dag actief.
Volg de schepen op de Westerschelde!
Via de website marinetraffic is het mogelijk de schepen op de Westerschelde te volgen, wat de bestemming is en waar de schepen vandaan komen ofwel naar toe gaan. Of surf naar de website: AIS Westerschelde deze website laat ook de posities zien van de boeien en de ankerplaatsen op de Schelde etc.
Even later kwam de Prinses Maxima aanvaren op het stuurhuis stond Provincie Zeeland de roldeur ging omhoog en de klep ging naar beneden en voetgangers en voetgangers met fietsen konden de pont verlaten.
Daarna ging voor ons de deur open zodat wij de pont op konden lopen, binnen in de pont allemaal rekken met touwtjes om de fietsen vast te kunnen binden, aan stuurboordzijde was een kleine ruimte met wat stoelen. Maar een dek hoger een hele grote ruimte met prachtige kuipstoelen ook op dit dek waren aan de achterzijde en aan stuur- en bakboord zijde stoeltjes.
Wij zijn beneden achter op het dek blijven staan om een leuk uitzicht te hebben bij het varen. Hier keken wij op het Trainingscentre Fire Dept. Vlissingen, op dit trainingscentrum kunnen zij allerlei ongelukken in scene zetten om brandweermensen te trainen.
Om 14:55 uur verliet de pont de haven om naar Breskens te varen, halveer wegen kwamen wij een tweede pont tegen zij lossen elkaar af. Nadat wij de pont hadden verlaten zijn wij naar de haven van Breskens gefietst.
Nadat wij de haven hadden bekeken en er een boodschap hadden gedaan hebben wij bij een restaurant een heerlijk lekkerbekje met friet en sla erbij gegeten en een lekker glaasje rosé en een glaasje bier erbij.
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan dus wij weer richting pont, hier stonden op het parkeerterrein een aantal beelden.
Toen wij terug waren in Vlissingen zijn wij over de grote sluis bij de buitenhaven, langs de boulevard naar de sluis van de Michiel De Ruijterhaven gefietst.
Daar hebben wij bij Brasserie Evertsen nog een rosé en een Duvel gedronken met een mooi uitzicht op de Westerschelde.
Daarna zijn wij terug gelopen naar ons schip waar wij later hebben gegeten en ‘avonds hebben wij heerlijk nog in de kuip kunnen zitten.