Vandaag gaan wij met de stoomtrein naar Paignton een treinrit van ongeveer een half uur.
Wij hadden alle tijd omdat de stoomtrein pas om 11:15 uur ging vertrekken. Dus op ons gemak hebben wij ons klaar gemaakt, om op tijd de haven af naar het station te lopen.
In het stationsgebouw van Kingswear een treinkaartje voor twee personen gekocht en nu maar wachten tot de stoomtrein zou arriveren. Maria had al een bankje gevonden om te wachten.
Ik heb foto’s gemaakt van het station. Op het perron stond ook een oude brandweerspuit een handbediende pompspuit van C.W.R. Kingswear met een oud watervat op de brandspuit van water te voorzien.
Wat oude afgedankte treinwagons, lantaarnpalen en Maria helemaal alleen op een bankje op het perron.
Ik had tegen Maria gezegd dat wij naar het begin van het perron moesten lopen om de stoomtrein goed te kunnen bekijken, maar niets was minder waar de stoomtrein reed ons als eerste voorbij en wij stonden toen de trein stil stond voor de laatste treinwagon.
Dit bleek een eerste klas treinwagon te zijn en achteraf echt de mooiste, er moest wel 3 pond bij betaald worden voor de eerste klas.
Binnen in deze coupe waren twee persoonsbankjes en eenpersoons kuipstoeltjes met Pullman velours bekleding geplaatst.
Wij zijn in de draaibare kuipstoeltjes gaan zitten en hadden door de prachtige grote ramen een fantastisch uitzicht, even later kwam de stoomlocomotief langs rijden en honderd meter verder kon hij via een wissel voor onze treinwagon komen. Hier werden de stoomlocomotief en de wagons aan elkaar gekoppeld.
Toen de machinist het groene sein had gekregen om te vertrekken trok hij één keer aan de stoomfluit en kwam daarna langzaam in beweging. Langs de Dart River zagen wij mooie beelden van schepen in verschillende havens en natuurlijk ook schepen aan pontons en moorings.
Op een bepaald moment ging de trein door het Maypool viaduct, nou hier merkte je meteen dat er een stoomlocomotief voor de wagons aan gekoppeld was, want alle ramen moesten meteen dicht omdat de afgewerkte gassen van de kolen naar binnen kwamen. Na de tunnel konden de ramen weer open.
Het eerste station was Churston wat zij zeggen The perfect wedding venue, nadat hier mensen in- en uitgestapt waren ging de stoomtrein weer vertrekken.
Aan het Broadsands Beach hadden wij uitzicht over Stunning views en reden wij over twee Brunelian viaducts. Wij passeerden Goodrington Sands om even later op het station van Goodrington Sands te stoppen.
Het stoomtrein avontuur zat er bijna op want hij moest nog naar station Paignton rijden, dit was het hoofdstation waar ook nog op een andere spoor gewone treinen binnen kwamen rijden.
Hier had men een prachtig zicht op de stoomlocomotief die los gekoppeld werd om even later water in te nemen om weer stoom te kunnen maken.
Hier konden wij zien dat wij in de Devon Belle wagon hadden gezeten, na de stoomlocomotief van dichtbij te hebben bekeken zijn wij Paignton gaan bekijken. Een hoop cafés speelgoedwinkels en heel veel speelhallen met gokautomaten, een klein park met leuke gekleurde huizen en een strand.
Dit strand hete Paignton Sands en had ook een pier de zee in staan, er waren veel kermisattracties ook voor de kinderen een rondrit op een ezel. Bij Georges Carvery & Bar hebben wij een sandwich gegeten met een heerlijke verfrissing daarbij.
Door de stad lopend kwamen wij bij de Paignton Parish Church ST. John the Baptist tegen, wij door de toegangspoort naar binnen. Rondom de kerk waren veel oude graven, in de kerk was een beeld van een overleden persoon zichtbaar. Een prachtig orgel en een mooie preekstoel en natuurlijk mooie glas in lood ramen met afbeeldingen.
Daarna zijn wij even op een bankje in een klein parkje gaan zitten om te genieten van de omgeving. Daarna moesten wij weer terug naar het treinstation om de trein terug te pakken naar Churston, hier zouden wij uitstappen om hier een dorp of stad te bekijken.
Nadat de trein was gestopt en wij uitgestapt waren verliet de stoomtrein het station, wij op weg naar het dorp Glampton Brixham alleen er bleek geen dorp te zijn alleen maar een villawijk. Alle bewoners hier waren tegen de golfvereniging die hier gevestigd was.
Zij bleken veel overlast te hebben van de huwelijksceremonies die hier op het golfterrein plaatsvonden. Omdat er hier niet veel te beleven viel hebben wij bij de golfclub een verfrissing genomen.
Daarna zijn wij weer terug gelopen naar het station om op de laatste stoomtrein te wachten die om 16:30 uur hier moest arriveren.
Aan het begin van het station stond een werkplaats, waar een aantal mensen aan treinwagons stonden te werken, ook stonden hier een aantal oude treinwagons ook met werkgereedschap erop.
Het station was helemaal verlaten alles was dicht, maar de stoomtrein kwam wel op tijd langs het perron binnen rijden.
Het laatste kwartier ging in van ons stoomtrein avontuur de stranden langs de kust hebben wij goed kunnen bekijken en uit het raam kon ik een mooie foto maken langs de trein.
We naderden het eindstation Kingswear en nadat de stoomtrein was gestopt zijn wij weer terug gelopen naar onze haven. Hier bleek dat dit de enige haven die wij aangedaan hebben een Nederlandse vlag hadden gehesen.
Op de boot hebben wij lekker een glaasje wijn gedronken en hebben wij besloten om niet verder te gaan in Engeland, maar morgen naar Port Chanteryne Cherbourg Octeville in Frankrijk te varen.
Een afstand van 87 Nm. en een weersvoorspelling van NO 4-5 Bf. dus een prachtige wind om over te steken. Verder hadden wij afgesproken om, om 05:00 uur op te staan en om 05:45 uur te vertrekken, dus we zijn niet te laat naar bed gegaan.