Om 09:58 vertrokken richting Eastbourne buiten de haven langs de Recommended Track For Small Craft richting North cardinal buoy North Quern in positie Lat:51019.415N en Lon: 1026.115E kleur Black-Yellow.
Net hier voorbij stuurboord uit richting rode ton Brake in positie Lat:51016.983N en Lon: 1028.194E net voor deze ton nog meer stuurboord uit. Door de Gull Stream naar de W.Goodwin in positie Lat:51015.607N en Lon: 1027.376E kleur groen richting de South cardinal buoy Goodwin Fork in positie Lat:51014.333N en Lon: 1026.840E kleur Yellow-Black, in de verte zagen wij mist opkomen dus de radar aangezet om op te warmen.
Even later zaten wij in dichte mist en wij konden geen 50 meter ver meer kijken, dus ik binnen achter de kaarten tafel schepen op de radar in de gaten gehouden. Wij hoorden om ons heen grote schepen hun misthorn gebruiken. Onze boot voer langs zijn ingestelde trek en Maria staande op de bank turend over de buiskap heen en steeds met zakdoekjes haar bril van water ontdoen.
Op een bepaald moment moest er recht van voren een schip aankomen, op de radar kwam deze steeds dichter bij. Wij passeerden elkaar op zo’n 50 meter. Een half uur later kwam er van stuurboordzijde een schip op ons af, dit bleek een Belgische zeilboot te zijn die maar vlak voor ons langs zijn voorrang nam.
Op dit schip zat dus duidelijk niemand achter hun radar, zij schrokken ook van ons maar dorsten door deze manoeuvre niet hun hand op te steken.
Natuurlijk hadden wij besloten niet verder te varen en bij Dover naar binnen te gaan. Wij voeren over The Downs langs de kust van South Foreland richting de East Entrance van Dover. 200 meter voor de East Entrance Dover Port Control op VHF-kanaal 74 opgeroepen of wij veilig naar de West Entrance konden over steken.
Op de radar kwamen er op dat moment van zee geen schepen aan, maar vanuit de haven kon ik dit niet waarnemen. Wij kregen toestemming om over te steken naar de West Entrance. Plotseling schrok Maria van de pier Southern Breakwater die door de mist naast ons opdoemde, in eerste instantie dacht zij dat er een zeeschip naast ons voer.
Ongeveer 200 meter voor de West Entrance Dover Port Control toestemming gevraagd om de haven aan te lopen, welke wij ook direct kregen.
In de Inner Harbour onze stootwillen opgehangen en onze landvasten klaargemaakt, daarna op VHF-kanaal 80 Dover Marina opgeroepen voor een ligplaats, deze kregen wij in het Granville dock aan de steiger D12.
Op deze dag was het wel een heel vermoeiende tocht en na het afmeren waarbij wij hulp kregen van de buurman, hebben wij eerst een glaasje champagne gedronken. Pas later op de dag zijn wij alles gaan opruimen.