Maria en ik slapen op ons schip om 07:00 uur op zaterdagmorgen worden wij gewekt door een zwaar motor geluid,
van een grote kraan, die het parkeerterrein komt oprijden. Als de kraanwagen van de Firma Schot ongeveer zijn positie heeft ingenomen, gaat de chauffeur eerst even naar het clubgebouw voor een kopje koffie.
In de kantine van het clubgebouw nuttigen de havencommissie en de hijsploeg een heerlijk stevig ontbijt. Om 07:30 uur wordt er begonnen met de voorbereidende werkzaamheden. De kraanwagenchauffeur krijgt hulp van een paar clubgenoten uit de havencommissie. Andere clubgenoten sluiten de twee Kranzle 8240 hogedrukspuiten aan en leggen slangen uit naar het openwater, om met dit water de schepen op de vloeistof dichte vloer af te kunnen spuiten.
Eigenaren van schepen die als één van de eerste op de kant gezet gaan worden, hebben hun schepen al voor de kant afgemeerd. Door de hijsploeg worden singels om de schepen aangebracht en als de voorbereidende werkzaamheden bij de kraan zijn afgerond, kunnen de hijswerkzaamheden gaan beginnen.
Door vele clubgenoten worden allerlei werkzaamheden uitgevoerd, er zijn erbij die helpen de bok op zijn plaatst te zetten, andere clubgenoten houden met lange lijnen het uit te hijsen schip onder controle. Onder leiding van Gerard een medewerker van de hijsploeg worden de schepen op hun plaats op de bokken gezet. Hij heeft via een portofoon verbinding met de kraandrijver.
In de kantine wordt door drie dames te weten Miep, Olga en Tiny hard gewerkt om voor de inwendige mens te zorgen. Rond 10:00 uur wordt door één van de dames de scheepsbel geluid, zij hebben koffie, koek en wat broodjes klaargemaakt. Natuurlijk maakt iedereen die op de haven aanwezig is daar gretig gebruik van.