Om 07:00 uur opgestaan na een heerlijke nachtrust ontbijt gemaakt een thermoskan thee en een thermoskan koffie gemaakt voor onderweg. Na het ontbijt ons schip zeilklaar gemaakt en samen alles opgeruimd, ook nog even het vuil weggebracht.
Om 08:50 uur alles nog even van de motor geïnspecteerd en daarna gestart. Om ons heen verlieten schepen hun box, wij verlieten van de groep aan de H-steiger als laatste de haven van Sea Port Marina, net buiten de haven Port Control IJmuiden aangeroepen en ons gemeld dat wij richting Harwich zijn vertrokken.
In een optocht gingen alle schepen richting zee iedereen was vrij gelaten om zijn eigen route te bepalen, wel was er afgesproken om op VHF-kanaal 13 uit te luisteren want Sicco had aangegeven dat hij om de twee uur contact zou zoeken en daarbij wilde hij de positie van elk schip weten.
Het zicht was wat minder door een lichte mist, dus na verloop van tijd verdwenen er schepen uit het zicht van anderen. Wij hadden besloten om bij het begin van de Noord Hinder North TSS deze vaarroute haaks over te steken, halverwege kwamen wij de NHR-N tegen kleur rood – wit op een positie van Lat: 520010.883N en Lon: 3004.758E.
Hier bleek dat wij vanaf IJmuiden na 08:07:36 uur gevaren te hebben met onze Lady Afiena er op dat moment 5000 Nm. op hadden zitten. Een leuke mijlpaal omdat precies bij de NHR-N te hebben afgelegd. Door het rustige weer hebben wij onze maaltijden gerieflijk kunnen opeten.
Daarna hebben wij van een prachtige zonsondergang kunnen genieten en na 13 uur op de motor te hebben gevaren konden wij rond 22:00 uur onze Genua ook uitrollen omdat er wat wind gekomen was.
Wij hadden op zeil een leuke snelheid richting N.Shipwash een North Cardinal Buoy op positie Lat:52001.729N en Lon:1038.226E helaas na het passeren van de N.Shipwash viel de wind weg en moest de Gunua ingerold worden en de motor weer worden gestart.
Hier ook weer van een prachtige zonsopgang genoten, gelukkig duurde de wind stilte niet lang en kon bij de South Cardinal buoy S. Bawdsey op positie Lat:51057.230N en Lon: 1030.194E de Genua er weerbij.
Bij de Recommended track for yachts haaks het Harwich Channel overgestoken en daarna doorgezeild en voor de Landguard Container Terminal van Felixstowe de zeilen opgeruimd. Daarna op de motor langs de container terminals en het lichtschip Greenwich de River Orwell op gevaren.
Een prachtig gezicht al die schepen aan de moorings en in de Buttermans Bay laag een Buoy genaamd Butt een rode ton op positie Lat:51059.924N en Lon:1013.353E vanaf deze positie zagen wij de Butt & Oyster Pub in Pin Mill.
Nog een klein stukje varen naar de Woolverstone Marina in positie Lat:52000.430N en Lon:1011.479E op VHF-kanaal 80 Woolverstone Marina opgeroepen voor een ligplaats, wij werden naar de kop van de F-steiger verwezen waar wij door Sicco en Henk werden geholpen om, om 09:10 uur af te meren tegen een ander zeiljacht.
Na welkom geheten te zijn hebben Maria en ik eerst een fles champagne genuttigd, Maria is toen vast naar bed gegaan en ik heb de zeilen en de lijnen opgeruimd.
Even later kreeg ik al bezoek van een douane beambte die naar onze paspoorten vroeg, ik vroeg hem aanboord te komen en vertelde hem dat mijn vrouw naar bed was gegaan om te slapen, ik pakte een map met bemanningslijsten en kopieën van onze paspoorten. Ik gaf hem beide formulieren en dat was voor hem voldoende, nog even over voetbal gesproken en toen ging hij weer verder. Daarna heb ik ook even een dutje van twee uur gedaan.
Aan het einde van de middag kwamen in colonne de Bavaria clubleden vanuit het zuiden aan en allemaal werden zij door Sicco naar een ligplaats verwezen.