De volgende morgen om 06:00 uur opgestaan omdat wij hadden afgesproken om 07:00 uur te vertrekken om op tijd in Kalmar te zijn voor een ligplaats. Op deze dag hebben wij de wind van alle kanten gehad en stukken kunnen zeilen en stukken op de motor moeten varen.
Ongeveer halverwege de Kalmarsund ligt op het vasteland de belangrijkste handels- en industriestad Kalmar. Vanwege haar strategische ligging op tochten van en naar de Oost-Zweedse scheren maakt vrijwel iedereen hier een tussenstop.

Naast de gebruikelijke voorzieningen van een grotere stad heeft Kalmar ook een aantal bezienswaardigheden. Beroemd is het slot van Kalmar, dat niet alleen goed vanaf de Kalmarsund te zien is, maar ook zeker een bezoek waard is.

Kalmar heeft een middeleeuwse binnenstad met nauwe steegje en kleine houten huisjes. In het Läns museum wordt  de schat van het middeleeuwse oorlogsschip Kronan bewaard. Dit schip was twee keer zo groot als de beroemde Wasa en ging in 1676 aan de zuidpunt van Öland met achthonderd man ten onder.

De laatste 20 Nm. hebben wij voor de wind gevaren met het grootzeil aan BB en de Hich Aspect uitgeboomd over SB. Vlak voor de aanloop ton naar de vaargeul hebben wij onze zeilen opgeruimd en het laatste stukje naar de haven op de motor afgelegd. Bij de jachthaven aangekomen hebben wij aan de rand van de stad aan een moring afgemeerd. Ons schip van walspanning voorzien en meteen aan een vrouwelijke havenmeester ons liggeld en internet aansluiting betaald.

Zij moest wel even naar het kantoor om inlogcodes op te halen, nadat ik die van haar gekregen had, zijn wij Kalmar ingelopen om wat boodschappen te doen en om onze benen even te strekken. Nadat wij terug gekomen waren bij de haven hebben wij bij een ijssaloon een bakje ijs gekocht en die op onze boot opgegeten. Daarna direct een internet verbinding tot stand gebracht om onze routes en het logboek te updaten.

Omdat wij vlak voor een Mc. Donalds lagen hebben wij rond 09:00 uur nagenoeg op sluitingstijd nog net twee patat en twee big mac’s gehaald en met een glaasje wijn in de kuip opgegeten. De route naar Byxelkrok voor de volgende dag ingevoerd zo’n 46,5 Nm. Meteen nog een paar geschreven verslagen in de computer ingevoerd en om 23:30 uur naar bed gegaan.