Opgestaan en ons schip klaargemaakt voor vertrek.
De belgische kennissen gedag gezegd de landvasten losgemaakt en de jachthaven van de Royal Belgian Sailing Club verlaten. In de haven van Zeebrugge het grootzeil met één rif erin gehesen en bij Zeebrugge Portcontrol toestemming gevraagd om de haven te verlaten.
Wij moesten rekening houden met inkomende vaart en de lichten in de gaten houden. Volgens het weerbericht wat wij van de havenmeester hadden gekregen was de wind ZW in de ochtend 4-5 Bf. met pieken 6 Bf. en in de middag 5-6 Bf. en rond 18:00 uur WZW 5-6 Bf. met golfhoogtes varierend van 110 oplopend tot 130 meter. Maria manoeuvreerde behendig ons schip over de golven.
De wind klopte wel maar de golfhoogte was duidelijk meer dan zij opgegeven hadden, wij hebben golven gehad van 2 tot 3 meter hoogte. De windrichting naar Scheveningen was niet zo gunstig eigelijk had er uitgeboomd moeten worden maar wij hebben er voor gekozen om deze route kruisend voor de wind af te leggen, dit om klapperende zeilen te voorkomen.
Het was hard werken en goed opletten om geen ongewenste gijp te krijgen, in het begin maakten wij bewuste gijpen maar toen de wind ging doorzetten hebben wij een stormrondje gedraaid om ons materiaal heel te houden.
Surfend over de golven werden wij op een bepaald moment door een golf meegenomen en hebben wij de hoogst gemeten snelheid van 18,4 knopen gemeten, wij bleven maar voor deze golf hangen en het was een spectaculair gezicht om te zien hoe ons schip surfend de golf voorbleef. Maria manoeuvreerde ons schip behendig over deze golf en vond ons schip wel op een speedboot lijken.
Later zou blijken dat ons schip een gemiddelde snelheid had gehad van 7.77 knoop, door het kruisend voor de wind te varen kwamen wij twee en een halve mijl boven de aangegeven oversteek van de Maasmond aan. De verkeerscentrale Maasmond vond het geen probleem dat wij de maasmond daar overstaken en na het oversteken van de maasmond hebben wij een slag naar de kust gemaakt.
We waren dus redelijk snel in Scheveningen op het water geen ander zeilschip gezien, vlak voor de havenmond van Scheveningen was er toch een zeilschip die toestemming vroeg Scheveningen aan te lopen hij bleek later nadat wij in de haven tegen hun afgemeerd waren van uit IJmuiden te zijn gekomen.
Zij gaven ook aan dat er meer wind stond dan dat zij in IJmuiden vernomen hadden, ook zij gaven aan dat er hele hoge golven stonden. Vermoeid maar voldaan hebben wij van een heerlijk glaasje champagne genoten en aansluitend lekker gegeten.