‘s Morgens lekker alles op z’n dooie akkertje want de regen viel met bakken naar beneden, dus lekker uitgeslapen. Zachtjes tik de regen tegen ons voorluik aan, lekker dommelend in een heerlijk warm bed. Van een heerlijk ontbijt met voor elk twee gekookte eitjes genoten en daarna koffie gedronken, waarna wij heerlijk aanboord hebben gedoucht. Daarna hebben wij Zeebrugge verkend en op de terugweg naar de haven boodschappen gedaan bij één van de twee supermarkten.
De boodschappen aanboord gebracht en op geborgen, waarna wij weer verder zijn gegaan met onze wandeling.
Bij de Royal Belgian Sailing Club geluncht met een heerlijk rood wijntje erbij.
Terug lopend naar het havenkantoor kwamen wij twee kunstwerken tegen.
Aan het einde van de jachthaven staat op de kant de West-Hinder het lichtschip-2 van Oostende, ook licht er een Russische onderzeeboot. Beide schepen zijn tegen een kleine vergoeding te bezichtigen.
Teruggegaan naar de boot om de website te optimaliseren, op de steiger werden wij uitgenodigd door een belgies echtpaar om bij hun aanboord een glaasje champagne mee te komen drinken. Het schip bleek een 50 ft. Beneteau te zijn.
Maria vond het een groot schip de saloon bleek wel een balzaal, maar ook de eigenaars- en de twee achter hutten mochten er wezen. Reisverhalen uitgewisseld en wat voor schepen zij hiervoor hadden gehad. Het toeval was dat wij allebei met een Delanta 80 zijn begonnen, zij daarna een Bavaria 35 Holliday en daarna een Bavaria 40. Met zijn vieren een paar gezellige uurtjes gehad.
Terug op de boot nog even het internet op voor het weerbericht en Maria heeft het eten klaargemaakt, daarna de route naar Scheveningen gemaakt en in de computer opgeslagen. Aansluitend nog een glaasje wijn gedronken en daarna naar bed.
Een klein verhaaltje over Zeebrugge.
Waarom Zeebrugge?
HOOFDKENMERKEN
Het havencomplex Brugge-Zeebrugge bezit enkele voorname troeven die zullen toelaten dat het goederenverkeer zich in de volgende jaren nog verder zal ontwikkelen, namelijk :
– de gunstige geografische ligging voor een optimale Europese distributie:
– aan de kust van de Noordzee, de drukst bevaren zee ter wereld;
– centraal gelegen ten opzichte van de andere Noordzeehavens;
– op korte afstand van Groot-Brittannië;
– dicht bij de belangrijkste, dichtbevolkte, geïndustrialiseerde steden;
– een uitstekende nautische toegankelijkheid met grote diepgang in de toegangsgeul en langs de kaaien;
– goede verbindingen, zowel per spoor als langs de weg, naar alle landen van Continentaal Europa;
– talrijke dagelijkse scheepvaartdiensten naar Groot-Brittannië en naar andere havens in Noord-en Zuid-Europa, waarvoor Zeebrugge een draaischijf is voor het verkeer in alle richtingen;
– Een netwerk intercontinentale en Europese containerdiensten
– een moderne havenuitrusting, gebouwd tijdens de laatste jaren, die beantwoordt aan alle vereisten van de moderne scheepvaart en overslagtechnieken;
– een ruim potentieel aan geschoolde arbeidskrachten die getuigen van een hoge productiviteit.
BETEKENIS VAN DE HAVEN VAN BRUGGE-ZEEBRUGGE
Zeebrugge, de zeehaven van Brugge, speelde voor het eerst een rol van internationaal niveau in het midden van de jaren ’60. De opkomst van de roll-on/roll-off, de containerisering en de schaalvergroting van de schepen bewezen de acute noodzaak van een diepzeehaven op de kust. De Belgische regering gaf dan ook haar goedkeuring voor een grootschalige uitbouw van de haven van Zeebrugge.
Deze werken werden uitgevoerd tussen 1972 en 1985 en omvatten de bouw van een buitenhaven met 2 lange strekdammen (meer dan 4 km lang), een grote zeesluis (500 m lang, 57 m breed, 18,5 m diep) en een volledige nieuwe achterhaven. In juli 1985 werd de nieuwe zeehaven door Koning Boudewijn I officieel ingewijd.
Door deze nieuwe infrastructuur steeg de goederenoverslag in Zeebrugge spectaculair. In 1970 werd 9 miljoen ton behandeld en meerden 5000 schepen aan; in 2007 waren dat 42,3 miljoen ton en bijna 10.000 schepen. De haven zorgt voor een directe tewerkstelling voor 10 000 mensen, de indirecte tewerkstelling wordt op 30 000 geraamd.
Zeebrugge is in de laatste 15 jaar een zeer polyvalente haven geworden voor de behandeling van een brede waaier goederen: eenheidsladingen (trailers en containers), nieuwe wagens, conventionele stukgoederen, projectlading, droge en vloeibare bulkgoederen en aardgas. Van een pure transithaven is Zeebrugge stilaan uitgegroeid tot een centrum voor Europese distributie.
HUIDIGE FUNCTIE VAN DE HAVEN VAN BRUGGE-ZEEBRUGGE
De haven Brugge-Zeebrugge heeft meerdere functies, waarvan de voornaamste zijn :
– snelhaven voor het intense roro-verkeer tussen Continentaal Europa, Groot-Brittannië, Scandinavië en Zuid-Europa;
– Europese hubhaven voor de auto-industrie;
– containerhaven met uitstekende nautische toegankelijkheid voor + 14000 TEU-schepen;
– aanvoer van LNG en andere energieproducten;
– aanvoer van groenten,fruit en andere landbouwproducten;
– behandelen van conventionele stukgoederen en projectlading;
– vervoer van passagiers.
– organisatie van Europese distributie voor diverse goederen,via een uitgebreid netwerk van hinterlandverbindingen.
Zeebrugge heeft ook een vissershaven, een jachthaven en een marinebasis.
Zeebrugge is :
– een polyvalente haven
– een snelle haven
– een diepwaterhaven (diepgang van de aanlopende schepen tot 55 voet of 16,75 m)
– een strategisch gelegen haven
– een betrouwbare haven met hoge productiviteit.